دارو ها

مولتی ویتامین مینرال + بررسی نحوه مصرف و فواید

مولتی ویتامین مینرال  (Mineral) در واقع به ویتامین ها و مواد معدنی گفته می شود که هر فردی با داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند آنها را بدست بیاورد. اما اگر به هر دلیلی از برنامه غذایی مناسبی برخوردار نباشد، بهتر است از مولتی ویتامین مینرال استفاده کند. مولتی ویتامین مینرال جزء مکمل های دارویی هستند. افرادی که از بیماری سندرم سوء جذب رنج می برند، حتما باید این مکمل دارویی را مصرف کنند. همچنین برای افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند نیز این دارو تجویز می شود. با بخش داروهای دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی این مکمل دارویی بپردازیم.

کاربرد و موارد مصرف مولتی ویتامین مینرال

  • تامین کردن املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن
  • ارتقا سلامتی بدن
  • تقویت کردن سیستم ایمنی بدن
  • ارتقا سلامت پوست و مو
  • از چین و چروک و پیری پوست جلوگیری کرده و شادابی و درخشش را به آن هدیه می دهد
  • تقویت و افزایش رشد مو
  • پیشگیری از ریزش مو
  • تقویت و افزایش رشد ناخن
  • درمان کم اشتهایی
  • افزایش وزن و قد کودکان
  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

مولتی ویتامین مینرال

چه کسانی باید در مصرف مولتی ویتامین مینرال احتیاط کنند

  • اگر به هر دلیلی به شیر، تخم مرغ، سویا و بادام زمینی حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید.
  • اگر تحت مراقبت برای بیماری خاصی قرار دارید
  • اگر باردار هستید حتما زیر نظر پزشک این دارو را مصرف کنید
  • اگر دچار حساسیت دارویی هستید
  • بیماران دیابتی: اگر در مولتی ویتامین شما از جینسینگ استفاده شده باشد، باعث می گردد که این بیماران دچار نوسانات قندی شوند.

 

افرادی که حتما باید این دارو را مصرف کنند

  • مبتلایان به بیماری سندرم سوء جذب
  • افراد دیالیزی
  • مبتلایان به پرکاری تیروئید
  • سالمندان
  • گیاهخواران

شرایط نگهداری مولتی ویتامین مینرال

  • در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید
  • در جای خشک قرار دهید
  • در دسترس کودکان قرار ندهید
  • در دارو را همیشه محکم و بسته نگه دارید

مولتی ویتامین مینرال

هشدار ها در مصرف مکمل دارویی مینرال

  • برخی از ویتامین ها اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، باعث سمی شدن بدن می شوند. از جمله این ویتامین ها میتوان به A و D اشاره کرد. پس همیشه سعی کنید فقط در حد میزان نیاز بدنتان این مولتی ویتامین را مصرف کنید.
  • به منظور اجتناب از هيپروتامينوز، میزان مصرف ویتامین آ باید کمتر گردد.

 

اشکال دارویی مولتی ویتامین مینرال

این دارو را میتوانید به ۳ شکل زیر در داروخانه ها پیدا کنید

  • قرص
  • شربت
  • کپسول

نحوه مصرف

کپسول :

  • روزی ۱ عدد به همراه غذا

قرص مولتی ویتامین مینرال

  • در بسته های ۳۰ – ۶۰ و ۱۰۰ عددی یافت می شوند که روزانه یک عدد از این قرص ها باید مصرف شود.

شربت:

  • کودکان زیر ۴ سال: ½ قاشق چایخوری – ۲ بار در روز
  • کودکان بین ۴ تا ۱۲ سال: ۱ ق چای خوری – ۳ بار در روز

مولتی ویتامین مینرال

تداخلات غذایی با مولتی ویتامین مینرال

هیچ گونه تداخل غذایی برای این دارو گزارش نشده است.

تداخلات دارویی

  • اگر از مولتی ویتامینی استفاده می کنید که حاوی جینسینگ است، نباید آن را با داروهای ضد انعقاد خون مثل کومارین ها مصرف کنید. زیرا جینسینگ باعث می شود که اثر بخشی داروهای ضد انعقاد خون کم شود.
  • این دارو را با داروهای ضد آکنه (رتینوئیدها) مصرف نکنید.

عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین مینرال

احساس ناراحتی و مشکل در معده (ممکن است بدلیل مصرف بد موقع این دارو باشد)

سوزن سوزن شدن لب، دست ها و زبان (از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد)

خارش کم پوست که زود خوب می شود

بروز لکه های قرمز روی پوست

بررسی مواد تشکیل دهنده مکمل دارویی مینرال

کلسیم

همانطور که می دانید، هر فردی برای پیشگیری از پوکی استخوان به کلسیم نیاز دارد. همچنین این ماده معدنی در سلامتی اعصاب و عملرد بهتر عضله ها نقش زیادی دارد.

منابع طبیعی مهم کلسیم:

  • انجیر خشک
  • شیر
  • کشک
  • ماست
  • پنیر

منیزیم

کمبود منیزیم می تواند باعث اختلال در سطح قند خون شود و همچنین سلامت استخوان ها را به خطر بیندازد.

مولتی ویتامین مینرال

منابع طبیعی مهم منیزیم:

  • آجیل
  • حبوبات
  • سبزیجات
  • موز
  • سیب زمینی

پتاسیم

اگر در بدن، پتاسیم به مقدار کافی و لازم وجود داشته باشد، باعث می شود که مایعات بدن در سطح نرمالی حفظ شوند. همچنین باعث حفظ عملکرد طبیعی سیستم عصبی می گردد.

منابع طبیعی پتاسیم:

  • ماهی
  • آب هویج
  • سیب زمینی
  • آلو
  • سویا
  • گوجه فرنگی
  • موز
  • کدو حلوایی
  • حبوبات
  • ماست
  • شیر
  • آب پرتقال

کلرید

یکی از مهم ترین بخشی از بدن که به کلرید نیاز دارد، معده می باشد. بله، برای ساختن شیره معده به این مینرال نیاز دارد. بنابراین کلرید یکی از مواد معدنی مهم و اصلی برای عملکرد سیستم گوارشی محسوب می شود.

منابع طبیعی مهم کلرید:

  • نمک
  • گوجه فرنگی
  • کرفس

سدیم

سدیم نیز به همراه کلرید، سطح مایعات بدن را در حد نرمال نگه می دارد. کنترل فشار خون نیز با مک این مینرال انجام می شود. شایان ذکر است که این ماده معدنی را نباید خیلی زیاد هم مصرف کنید چون باعث افزایش فشار خون می شود.چ

منبع اصلی و طبیعی سدیم:

  • نمک

فسفر

در صورت کاهش فسفر، عملکرد سلول های بدن مختل می گردد و استخوان ها به خوبی رشد نمی کنند.

مولتی ویتامین مینرال

منابع اصلی و طبیعی فسفر:

  • گوشت
  • آجیل
  • دانه‌ها
  • حبوبات

مس

برای ساخته شدن آنزیم های بدن که اکثرا در خون دیده می شوند، به مقدار لازم از این ماده معدنی نیاز است. همچنین باعث تحریک رشد گلبول های قرمز نیز می شود و در ساختار آنزیم های گوارشی نیز نقش دارد. اسید آمینه تیروزین با کمک مس، باعث رنگ دادن به پوست و مو می شود. اگر مس در بدن نباشد، ویتامین C نمیتواند مورد استفاده بدن قرار گیرد.

کروم

کروم یکی از مواد معدنی های اساسی محسوب می شود زیرا در تمام مواد آلی بدن، حتی به مقدار کم نیز وجود دارد. بدن نوزادان بیشتر به کروم نیاز دارد. با افزایش سن، سطح کروم بدن نیز کاهش می یابد زیرا بدن کم کم، توانایی حفظ آن را از دست می دهد.

فواید کروم

  • موثر در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها
  • افزایش تاثیر و کارایی انسولین
  • نقش آفرینی در متابولیسم قند بدن
  • پیشگیری از دیابت
  • افزایش جذب پروتئین
  • افزایش رشد عمومی بدن
  • کاهش کلسترول بد خون

آهن

اهمیت آهن برای سلامتی بدن، بر هیچ کسی پوشیده نیست. برای تولید هموگلبین (مورد نیاز در خون) و میوگلبین (مورد نیاز در عضلات)  به آهن نیاز می باشد.

مولتی ویتامین مینرال

روی

روی یکی از مهم ترین عناصر بدن است که در بیش از ۲۰۰ نوع آنزیم دخیل می باشد. روی را میتوان در تمام مایعات، بافت و ارگان های بدن پیدا کرد. یکی از مهمترین ارگان های بدن که به روی نیاز زیادی دارد، پوست؛ مو و ناخن می باشد.

ید

بدن جهت سنتز هورمون های تیروئیدی به ید نیاز مبرم دارد و کمبود آن در بدن می تواند مشکلات زیادی را در افراد بوجود آورد مانند:

  • بیماری گواتر که در اثر ناتوانی در غده تیروئید بروز می کند
  • مشکلات عصبی معده و روده
  • برو مشکلات عصبی در جنین (اگر مادر کمبود ید داشته باشد)
  • عقب ماندگی ذهنی
  • مشکل در حرکت و گفتار

ویتامین A یا رتینول

  • فواید این ویتامین
  • رشد و تقویت دندان
  • تقویت اسکلت بدن
  • داشتن پوست سالم
  • تولید رنگدانه در شبکیه چشم
  • افزایش و بهبود بینایی
  • تاثیر زیادی در شیردهی و بارداری دارد
  • تقویت بدن در برابر عفونت ها
  • حفظ سلامت ریه و دستگاه گوارش
  • بهبود هضم و جذب پروتئین ها
  • افزایش تولید شیره معده
  • ارتقا سلامت مویرگ های خونی
  • افزایش و تقویت نیروی جوانی

ویتامین های گروه B

این ویتامین ها به صورت محلول در آب بوده و در سرتاسر بدن نفوذ می کنند.

فواید این ویتامین در بدن

  • افزایش و بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن
  • ارتقا سلامت پوست
  • افزایش قدرت عضلانی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از کم خونی
  • پیشگیری از سرطان پانکراس

ویتامین C

این ویتامین محلول در آب، تاثیر زیادی در رشد بدن بخصوص در کودکان دارد. از فواید دیگر این ویتامین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم بافت ها
  • کلاژن سازی
  • شفاف سازی و بهبود پوست
  • ساخت تاندون ها
  • بازسازی رگ های خونی
  • ترمیم غضروف
  • بهبود زخم ها
  • استخوان سازی و بهبود ساختار دندان

ویتامین  D

این ویتامین محلول در چربی را میتوان از طریق نور خورشید نیز دریافت کرد و تاثیر بسزایی در رشد و حفظ استخوان ها دارد.

فواید این ویتامین

  • پیشگیری از ریکتز
  • افزایش جذب کلسیم
  • بهبود عملکرد غده پاراتیروئید
  • بهبود گوارش
  • افزایش کیفیت ساختار دندان ها
  • پیشگیری از ضعف عضلانی
  • پیشگیری از پیری زودرس

منابع طبیعی این ویتامین:

  • نور خورشید ( ۵-۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید )
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • شیر غنی شده با ویتامین D
  • ساردین
  • تخم مرغ
  • خاویار
  • قارچ

ویتامین E

هشت آنتی اکسیدان در ساختار این ویتامین یافت می شود که میتوان به آلفاتوکوفرول، به عنوان مهم ترین آنها اشاره کرد. این ویتامین در تمام بدن ذخیره شده و فوایدی از جمله موارد زیر را برای سلامتی بدن به همراه دارد:

  • عملکرد طبیعی تولید مثل
  • باروری بهتر
  • افزایش میل جنسی مردانه
  • گشادتر کردن مویزگ های خونی
  • افزایش جریان خون به بافت عضلانی
  • افزایش ادرار

منابع طبیعی این ویتامین:

  • روغن گندم
  • دانه های آفتابگردان
  • بادام
  • فندق
  • اسفناج
  • آووکادو
  • برگ سبز
  • روغن خرما
  • بادام زمینی
  • روغن زیتون
  • انبه
  • سیب زمینی شیرین
  • گوجه فرنگی

 

 ویتامین K

این ویتامین را به عنوان ویتامین انعقاد خون نیز می  شناسند. این نامگذاری به دلیل اهمیت آن در لخته کردن خون و انعقاد آن می باشد. این ویتامین باعث تقویت استخوان های سالمندان می شود.

منابع طبیعی این ویتامین:

باکتری ها در دستگاه گوارش به طور طبیعی ویتامین K را تولید می کنند. اما منابع غذایی ویتامین K عبارتند از:

  • سبزیجات برگدار سبز مانند کاهو سبز برگ، کلم، جعفری، اسفناج
  • کلم بروکلی
  • جوانه برنج
  • گل کلم
  • کلم
  • گوشت
  • ماهی
  • جگر
  • تخم مرغ
  • غلات

تاریخ انتشار اصلی : ۲۰۱۸-۱۰-۰۳ ۲۲:۳۱:۳۱

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 2

بستن